جاذبه هاي ديدني اصفهان

جديدترين خبر هاي بازي

جاذبه هاي ديدني اصفهان

 

يك جمله قديمي وجود دارد كه مي گويد: “اصفهان نصف جهان”، بدان معني كه اصفهان نيمي از جهان است. در سفر به اين شهر باشكوه، آرام آرام از لايه هاي آن مي توان  پرده برداشت تا اين ضرب المثل را بهتر درك كرد. در كاخ ها، مساجد، پل ها و باغ ها كاوش كنيد تا به معني واقعي جمله گفته شده برسيد. ميليون ها بازديد كننده همه ساله براي غرق شدن در معماري و تاريخ باشكوه اين شهر به اصفهان سفر مي كنند. اصفهان پايتخت ايران در طي دو سلسله مهم، سلجوقيان و صفويان بوده است و طبيعتا بيشتر آثار تاريخي اين شهر مربوط به آن دوران مي باشد . تعداد زيادي مكان براي بازديد در اصفهان وجود دارد و ديدن همه آنها مدت زمان زيادي طول خواهد كشيد. در زير ليستي از محبوب ترين مقاصدي كه هر گردشگري از آن لذت مي برد را براي شما تهيه كرده ايم. سايت مستر بليط آماده است كه بليط سفر شما را در هر زمان  از شبانه روز كه بخواهيد به مقصد اصفهان، به صورت اينترنتي در اختيارتان قرار دهد.

 

  1. ميدان نقش جهان

ميدان نقش جهان، يك ميدان عمومي عظيم در مركز اصفهان است كه با نام ميدان امام نيز شناخته مي شود. اين ميدان تاريخي، نمونه خوب معماري است كه در اوايل قرن هفدهم ميلادي توسط شاه عباس اول در زمان امپراطوري صفويه ساخته شد. گردشگران در اين ميراث جهاني يونسكو گرد هم مي آيند تا آن را با چشمان خود ببينند. گفتن اينكه نقش جهان قلب تپنده گردشگري اصفهان است اصلا جاي تعجب ندارد. شما مي توانيد  با بازديد از اين ميدان پنج آثار برجسته و منحصر به فرد ديگر يعني: مسجد امام (مسجد شاه)، كاخ عالي قاپو، سردر قيصريه، مسجد شيخ لطف الله و بازار بزرگ اصفهان  را ببينيد. كل ميدان با مغازه ها، مساجد و ساختمان ها، شاهكار زيبايي را خلق كرده است. ميدان نقش جهان به مدت ۴۰۰ سال قدمت دارد وعرصه اين ميدان با شكوه ۸۳۵۰۰ متر مربع است. همچنين در گذشته از اين ميدان براي بازي چوگان استفاده مي شد. پست هاي هدف هنوز در ميدان نقش جهان وجود دارد. چوگان و اسب سواري دو ورزش باستاني فارسي است كه با هم مخلوط شده اند، نه تنها براي اوقات فراغت بلكه به عنوان نمايشگاهي از شجاعت مردان در جنگ ها اجرا مي شدند. وقت خود را براي بازديد از هر يك از اين جاذبه ها صرف كرده و تاريخچه اي كه در پشت آن قرار دارد را كاوش كنيد.

  1. كاخ چهل ستون

كاخ بي نظير چهل ستون توسط شاه عباس دوم به عنوان محلي براي سرگرمي و پذيرايي از مهمانان مهم، با ۲۰ ستون چوبي باريك كه از غرفه ورودي پشتيباني مي كند ساخته شد. كاخ چهل ستون، به معناي واقعي كلمه چهل ستون ندارد بلكه تعداد اين ستون ها به انعكاس همان ۲۰ ستون اصلي در استخر بلند جلوي آن بر مي گردد. كاخ چهل ستون  شامل تالار ۱۸ ستون، تالار آينه و تالار تاج و تخت مي باشد. به هر بخش از اين كاخ تزيين خاصي اختصاص داده شده است. فضاي داخلي با آثار آينه كاري تزئين شده و تالارها سرشار از نقاشي هاي ديواري است كه متعلق به دوره صفويه مي باشند. در پشت تالار آينه، تالار پذيرايي باشكوهي قرار دارد. شش نقاشي بزرگ روي ديوارها صحنه هاي تاريخي خاصي مانند مراسم تفريحي و پذيرايي پادشاه و صحنه هاي تاريخي از قبيل نبرد معروف چالدران بين ايران و عثماني ها را به تصوير مي كشند. اين كاخ و باغ آن حدود ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. كاخ چهل ستون به همراه هشت باغ ديگر عنوان ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است. قبل از اينكه چمدان هاي خود را ببنديد، پيشنهاد مي كنيم بليط هواپيما اصفهان را از پيش رزرو نماييد تا راحتي سفر به صورت تمام عيار تجربه كنيد.

  1. مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان كه به عنوان تونل رويايي شناخته مي شود، دستاورد ۱۴ قرن از معماري ايراني را به خود ديده است. در هنگام بازديد از مسجد احساس قدم زدن در طول زمان را داريد و به اين دليل است كه اين مسجد از قرن هشتم تا پايان قرن بيستم دچار تغييرات تدريجي شد. با توجه به ماهيت ساخت آن و با اضافات و بازسازي در سراسر سلسله هاي گوناگون، اين مسجد در قسمت هاي مختلف داراي سبك هاي متنوعي است. در سال ۲۰۱۲ مسجد جامع در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد. از زيبايي هاي مسجد مي توان به گنبد نظام الملك و گنبد تاج الملك اشاره كرد كه از برجسته ترين بناهاي گنبدي آجري اصفهان هستند. يك اثر هنري گچ بري مخصوص در مسجد جامع الجايتو (محراب استاد حيدر) در اين مسجد بزرگ قرار دارد. پس از مسجد الجايتو، يك درب كم ارتفاع شما را به سمت يكي از باشكوه ترين شبستان ها سوق مي دهد كه به دليل چراغ هايي كه از يك سقف مرمرين  آويزان هستند مشهور مي باشد. در هرجاي اين مسجد، جدا از سبك هاي مختلف معماري، انواع مختلفي از شعرها و خطوط نثر قابل مشاهده است. اين مسجد مجموعه اي از بناها و شاهكارهاي هنري دوره پس از اسلام در ايران است.

 

  1. سي و سه پل

اين پل يك شاهكار بي نظيري از دوران سلطنت شاه عباس اول است كه تحت نظارت و هزينه الله وردي خان، يكي از فرماندهان معروف وي ساخته شد، به همين دليل با نام پل الله وردي خان نيز خوانده مي شود. اين پل با تقريباً ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض طولاني ترين پل روي رودخانه زاينده رود است كه در سال ۱۰۰۵ هجري قمري ساخته شده است. ارمني ها در دوره صفويه از جشن هاي ويژه اي در نزديكي اين پل استفاده مي كردند. ارمنيان جلفا مراسم “خواج شويان” را در اطراف اين پل برگزار كردند. سي و سه پل نه تنها كمك بزرگي به محبوبيت گردشگري اصفهان مي كند، بلكه يكي از محبوب ترين مناطق گردشگري ايران بشمار مي رود. اين پل از آجرهاي زرد و سنگ آهك ساخته شده وهمچنين داراي معماري بي نظيري است. سطح اول پل از ۳۳ طاق با مسيرهاي ديواري كه از عابر پياده در برابر باد يا افتادن در آب محافظت مي كند، تشكيل شده است. بهترين زمان براي بازديد از سي و سه پل عصرها مي باشد. در حالي كه اين پل از رودخانه زاينده رود مي گذرد، اما بيشتر اوقات بستر رودخانه به دليل خشكسالي خشك مي شود.

 

  1. كليساي وانك

كليساي وانك يكي از مشهورترين كليساها در مجاورت جلفا اصفهان است. ساخت اين بنا در زمان شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۵ هجري شمسي آغاز شد و در سال ۱۰۷۴ هجري به پايان رسيد. اين كليسا به ارامنه هايي كه در آن زمان در جنگ هاي عثماني اسكان يافته بودند، اختصاص يافت. فضاي داخلي اين كليسا به طرز غني با تزئينات نقاشي، كارهاي جالب كاشي كاري و نقاشي هاي روغني زيبا از زندگي عيسي مسيح تزئين شده است.همچنين جالب است بدانيد كه كليساي جامع وانك برخي از عناصر را از معماري اسلامي زمان وام گرفته و اين نه تنها در اصفهان بلكه در كل جهان بي سابقه مي كند. معماري ايراني در كليساي جامع ونك با معماري ارمني آميخته است . آنچه اين كليسا را ​​از هر نقطه جهان متفاوت مي كند نقاشي هاي داخل نمازخانه است. اين سالن نمازخانه مجموعه اي بي نظير از نقاشي هاي زيبا را به نمايش مي گذارد كه داستان هايي از كتاب مقدس و تورات را به تصوير مي كشد كه توسط هنرمندان ارمني در دوره صفوي نقاشي شده است. موزه داخل كليسا شامل نمايشگاه كتاب هاي مقدس مانند كوچكترين كتاب مقدس در جهان و همچنين يك تار مو با كلمات نوشته شده روي آن وجود دارد كه مي توانيد از طريق ميكروسكوپ به آن نگاه كنيد.

  1. منارجنبان

اين بنا شامل يك آرامگاه و دو مناره است كه بر روي مقبره “عمو عبدالله كارلاداني” شخصيتي مشهور قرن هشتم هجري ساخته شده است. منار جانبان به دليل معماري فوق العاده خود به عنوان يكي از محبوب ترين بناهاي تاريخي اصفهان به حساب مي آيد. ويژگي برجسته اين بناي تاريخي اين است كه با تكان دادن شديد يك مناره، مناره ديگر با همان فركانس شروع به لرزيدن مي كند. اگر با قطار قصد سفر به اين شهر را داريد توصيه مي كنيم كه بليط قطار اصفهان خود را در سايت هاي معتبر رزرو كنيد.

  1. كاخ عالي قاپو

اين كاخ كه نمونه اي بي نظير از معماري كاخ در دوره صفويه است به دستور شاه عباس اول در اوايل قرن يازدهم هجري ساخته شد. شاه فرستاده هاي ويژه  را در اين كاخ ديدار مي كرد و مخاطبان خود را در اينجا نگه داشت. اين كاخ در پنج طبقه ساخته شده و هر طبقه تزئينات ويژه خود را دارد. در زمان سلطنت شاه عباس دوم، يك سالن سلطنتي (شاه نشين) به ساختمان اصلي اضافه شد كه شاه بازي چوگان را كه در ميدان نقش جهان برگزار مي شد، از آنجا تماشا مي كرد.

  1. مسجد شيخ لطف الله

مسجد شيخ لطف الله شاهكار معروف معماري ايران است كه در ضلع شرقي ميدان نقش جهان، اولين ساخته از چهار بناي اين ميدان ايستاده است. تركيبي از شكل متوسط ​​و تزئينات غني كاشي كاري داخلي و خارجي، اين مسجد را به يكي از مكان هاي ديدني گردشگري اصفهان تبديل كرده است. مسجد شيخ لطف الله در سال هاي ۱۶۰۳ تا ۱۶۱۹ به عنوان بخشي از مجموعه ميدان نقش جهان با تصميم شاه عباس ساخته شد. از آنجا كه كاخ علي قاپو، واقع در ضلع غربي ميدان محل سكونت شاه و خانواده او بود اين مجموعه به مسجدي احتياج داشت كه متناسب با نماز شاه و همچنين مطابق با زيبايي و عظمت ميدان باشد. بر خلاف مسجد امام كه براي اقامه نماز عمومي طراحي شده بود، مسجد شيخ لطف الله مسجد خصوصي براي خانواده شاه عباس بود. درهاي مسجد هميشه بسته و از آن  نگهباني مي شد. براي جلوگيري از ديده شدن هنگام عبور از ميدان از كاخ علي قاپو به طرف مسجد، شاه و همسرانش از تونلي استفاده مي كردند. پروفسور آرتور اوفام، مورخ آمريكايي هنرهاي فارسي كه بسيار مورد احترام در ايران  مي باشد درباره اين مسجد گفته: “به سختي مي توان باور كرد كه اين اثر، محصول دست انسان باشد”. اگر از شهرهاي نزديك مي خواهيد به اصفهان سفر كنيد اتوبوس گزينه مناسبي است. بليط اتوبوس اصفهان را مي توانيد از مستر بليط تهيه كنيد.

 

  1. بازار قديمي قيصريه

بازار قيصريه يكي از بزرگترين و مجلل ترين مراكز خريد در دوره صفويه بود. اين بازار كه اكنون بزرگترين تأمين كننده صنايع دستي اصفهان است در سال ۱۰۲۹ هجري قمري در ضلع شمالي ميدان امام ساخته شد. اين بازار در گذشته به عنوان مركز فروش پارچه هاي گران بها در دوران صفويه فعاليت مي كرد و شركت هاي خارجي نيز در آنجا تجارت مي كردند. ورودي بازار از طريق دروازه اي باشكوه با نقاشي ها و كاشي كاري معرق تزئين شده كه نمايانگر دو كمان با تنه شير و دم اژدها است.

  1. پل خواجو

پل خواجو يكي از معروف ترين پل هاي ايران است كه در حدود سال ۱۶۵۰ ميلادي و در دوران سلطنت شاه عباس دوم، هفتمين پادشاه صفوي بر روي پايه هاي يك پل قديمي ساخته شد. كتيبه هاي موجود نشان مي دهد كه اين پل در سال ۱۸۷۳ تعمير شده است. اين پل با كاشي كاري هنري و نقاشي هاي افسانه تزئين شده است.

http://www.nasimsahar.ir/Forum/Post/3688

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.